בקרוב יגיש מומחה לתחבורה לעיריית רעננה דוח על כל מרכיבי התחבורה בעיר, ויציע חלופות לתוכנית נתיב התחבורה הציבורית (הנת"צ) שמקדם משרד התחבורה, ושמו "מהיר לעיר". עיריית רעננה שכרה את שירותיו של המומחה, לאחר שראש העירייה חיים ברוידא הודיע, כי הוא מבקש לבחון את התוכנית מחדש.

כזכור, הנת"צ הפך לנושא מרכזי במערכת הבחירות לראשות העירייה. "תושבי רעננה אמרו 'לא' למי שאמר 'כן לנת"צ', ואמרו 'כן' למי שאמר שצריך לבחון את הנושא מחדש", אומר אחד ממייסדי קבוצת הפייסבוק "אחוזה זו רעננה", עומר אבניאלי. "אנו חרדים מאוד לגורלה של העיר, אם התוכנית הזאת תצא לפועל בלי שתינתן הבטחה לשמירה על צביונה של העיר, על הסביבה ועל בטיחות התושבים, במיוחד הילדים והקשישים. לאחר שקיבל את אמון הציבור, אנו מצפים מראש העירייה הנוכחי להמשיך לייצג את העמדה שלנו מול משרד התחבורה, כלומר, תוספת של תחבורה ציבורית אך בלי נת"צ באחוזה".

הסוחרים באחוזה | צילום: אסף פרידמן

המתנגדים: המצב יהיה מסוכן יותר

התושבים המתנגדים לנת"צ באחוזה טוענים, כי הוא יפגע קשות בעיר ובתושביה, וכי קיימות חלופות יעילות יותר שישרתו את תושבי רעננה והערים השכנות. לטענתם, ראשית יש לתקצב ולשפר את התחבורה הציבורית, להתחיל בנת"צים בכבישים הבין-עירוניים (4, 5, 531), ורק לאחר מכן לבדוק את הצורך בנת"צים בתוך הערים רעננה וכפר סבא. בשתי הערים הוקמו ועדים למאבק בתוכנית, ובאחרונה נוצר ביניהם שיתוף פעולה. שכן, על פי התוכנית, הנת"צ אמור להתחיל במזרח ויצמן שבכפר סבא ולהימשך עד מערב אחוזה. "חובה על כולנו להירתם בצורה אקטיבית ולהשמיע את קולנו, כדי להבטיח שרעננה לא תשמש כביש מעבר מהיר ומסוכן", טענו.

לדברי עומר אבניאלי, משרד התחבורה רוצה להסיט את התחבורה הציבורית לתל אביב דרך רעננה, כדי להוריד את העומס ברמת גן ובבני ברק, אך מונע כניסת אוטובוסים לכביש 531. לדבריו, משרד התחבורה רואה בנת"צ ברעננה את הנתיב המועדף הקצר והמהיר ביותר לתל אביב, באמצעות מערכת רמזורים חכמה. "אנחנו בעד שיפור התחבורה הציבורית, אבל במצב הנוכחי אין הצדקה לנת"צ באחוזה, שכן מאז נפתח כביש 531 אין כלל פקקים ברחוב. אם יהיה נת"צ הוא בכלל לא ישרת את תושבי רעננה. חלק מהאוטובוסים יחלפו בעיר בלי לאסוף נוסעים בתחנות, ואילו האוטובוסים שיאספו נוסעים יגיעו לאחוזה כשהם כבר מלאים, בגלל איחוד קווים. כשהצגנו את הנתונים האלה לשר התחבורה ולאנשי משרדו, בעת ביקורם בעיר, אף אחד לא שלל את מה שאמרנו. כאמור, בינתיים ראש עיריית רעננה אמר שהתוכנית מוקפאת, עד לבדיקת כל החלופות וגיבוש תוכנית חדשה".

אז מהן החלופות?

"להעביר את הנת"צ מאחוזה לרחוב ויצמן, שם הוא יוכל לשרת גם את תושבי השכונות החדשות נווה זמר, נאות עוזי ולב הפארק. מאחר שתושבי כפר סבא מעוניינים להעביר את הנת"צ בעירם מרחוב ויצמן לרחוב בן יהודה, אז ייווצר המשך ישיר של הנת"צ בין שתי הערים".

לדברי אבניאלי, ברחוב ויצמן אין בנייני מגורים, בתי ספר ועסקים כמו באחוזה. "נושא הבטיחות חשוב ביותר בעינינו. צריך לזכור את הנת"צ בפתח תקוה שעלה במאות תאונות וב-21 הרוגים עד שנסגר. נת"צ באחוזה עם העדפה לאוטובוסים בגל ירוק יעלה בצורה קריטית את רמת הסיכון לכל האוכלוסייה בעיר. רחוב אחוזה משמש נתיב מרכזי לבתי הספר ותלמידים חוצים אותו גם בדרכם לחוגים ולגני השעשועים אחרי הצהריים. אם יהיה נת"צ הוא יחייב את ביטול הפניות ימינה לרחובות הצדדיים. בלי לשדרג את הרחובות הללו יגדל שם נפח התנועה ליד גני ילדים וגני משחקים".

הסוחרים: העסקים ברחוב יקרסו

לדברי אבניאלי, בעלי העסקים באחוזה הם הנפגעים המיידיים מהנת"צ, שיוקם על חשבון מדרכות ומקומות חניה. מיד לאחר בחירתו לראשות העירייה זימן ברוידא קבוצה של סוחרים לפגישה במשרדו, הציע להם להקים ועד פעולה, ובהמשך שיתף את נציגיהם במפגשים עם שר התחבורה ועם חברת נתיבי איילון.

בראש ועד סוחרי אחוזה עומד בעל החנות למתנות "לי לה לו"  ששי כחלון (57). "רחוב אחוזה מדשדש, תנועת הלקוחות בו חלשה מאוד", הוא אומר. "רוב הלקוחות מבוגרים, כמעט אין צעירים". לדבריו, כבר כיום יש ברחוב 15 עד 20 חנויות פנויות לאחר שנסגרו. "אנשים מחזיקים את החנויות שלהם בשיניים. חודשיים-שלושה של עבודות להקמת הנת"צ וכל העסקים ברחוב יקרסו. הנת"צ ינתץ אותנו לגמרי. הוא מיותר ואנחנו לא צריכים אותו. העירייה צריכה להשקיע 20-15 מיליון שקל במדרכות, בתאורה ובספסלים, כדי להחזיר את הקונים לרחוב".

אלי ביטרן (65), בעל המרכז לאומנויות הלחימה והתנועה: "רחוב אחוזה הולך ודועך. ההכנסות של בעלי העסקים יורדות, וחנויות נפתחות ונסגרות במהירות. אם ייסלל נת"צ על חשבון מפרצי החניה, איך הספקים יפרקו סחורה? והיכן הלקוחות יחנו בבואם לקנות? וכשאני ארצה להגיע לעסק שלי, אצטרך להגיע בכבישים צדדיים.

"ואיך ההורים יורידו את הילדים שלהם בבתי הספר? ואיפה ייסעו רוכבי האופניים? גם כיום הם נוסעים על המדרכות ולא בנתיב האופניים. אני רוצה להאמין שלמשרד התחבורה יש כוונות טובות, אבל צריך לבדוק היטב לפני שעושים תוכנית".

אחת הפעילות בוועד הסוחרים, ובעלת חנות לציוד משרדי, מאירה לנדוי, מדגישה: "אני בעד לעודד אנשים לעבור לתחבורה ציבורית, אבל האם הנת"צ יעורר אותם לבוא לחנויות? אני חוששת שיקרה באחוזה מה שקרה בסוקולוב בהרצליה. הנת"צ לא ישפר את הקטע המסחרי, להיפך. הוא יגזול מהלקוחות מקומות חניה ואז הם לא יבואו. אם בעבר היו מסתובבים כאן הרבה הורים צעירים עם עגלות תינוק, כיום רואים בעיקר עובדים סיעודיים וקשישים בעגלות שלהם".

"רעננה הולכת ומזדקנת", מחזקת את דברי קודמתה בעלת המאפייה "לחם תושיה" חני סודרי. "אנו רוצים שיהיו מקומות חניה לקשישים, שיהיה לתושבים כיף לטייל ברחוב ולשבת בבתי קפה. אנחנו לא רוצים שהמסחר יהיה בקניונים אלא ברחוב הראשי, כמו בערים באירופה. אנחנו רוצים להעיר את אחוזה, לשנות את פניה, להאיר אותה ולהביא אליה נגנים. אנחנו לא רוצים להפוך אותה לנתיב מעבר מכפר סבא להרצליה".

"רעננה תשמש למעבר לתושבי הערים השכנות", מוסיף בעל חנות למיצים "משוך בגזר", חיים וייס, תושב הרצליה. "ברחוב אחוזה יהיו אזורים שלמים בלי גישה להולכי רגל, כמו שיש כיום בתל אביב ובבני ברק סמוך לאתרי העבודות להקמת הרכבת הקלה, אבל שם זה פרויקט לאומי. ברעננה, עם ירידה של 80-70 אחוזים בהכנסות בתקופת העבודות, לא כל עסק יוכל להחזיק מעמד, ואף אחד לא מדבר אתנו על פיצוי. מקסימום יתנו לנו הנחה בארנונה".

 "ומה יקרה בזמן העבודות ברחוב?", מדגיש עומר אבניאלי, שפועל אִתם יחד במאבק, "הפגיעה האמיתית תהיה לאורך שנים קדימה. מי ירצה לשבת באחוזה לשתות קפה, כשעשרות אוטובוסים נוסעים שם וגורמים רעש וזיהום אוויר?"

בוועד סוחרי כפר סבא נחושים לבטל את התוכנית. "אנו מאחדים כוחות עם ועד סוחרי רעננה, כדי לעצור את התוכנית ההרסנית אשר עלולה להחריב את רחוב ויצמן. ראש העירייה, רפי סער, נתן לנו את מילתו שהוא ישקם את ויצמן, ועל סמך זה רוב הסוחרים בחרו בו. רוב הבטחותיו התממשו, ורק השבוע נוספו 60 חניות לטובת הסוחרים. אם תצא התוכנית לפועל, ויצמן יהפוך לרחוב רפאים נטול חניה. אנחנו נחושים לעצור את התוכנית בכל דרך שנצטרך, כדי להילחם על פרנסתנו".

תגובות

מעיריית רעננה נמסר: "תוכנית הנת"צ המקורית אינה מתאימה לאופייה של רעננה, אינה משרתת את תושביה ותגרום לנזק בלתי-הפיך. הנת"צ יפגע באיכות החיים ובפרנסת הסוחרים. עמדת העירייה הוצגה בשיחות עם שר התחבורה ועם אנשי 'נתיבי איילון'. בעירייה מבקשים לבחון מחדש את כל הנושא, והמומחה לתחבורה שנשכר על ידי העירייה יבחן את כל מרכיבי התחבורה בעיר, יגיש בקרוב דוח ויציע חלופות".

סגן ראש עיריית כפר סבא ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור- הנדין: "תוכנית מהיר לעיר היא הפתרון שיקל על עומסי התנועה בעיר, יאפשר לחדש את רחוב ויצמן ויביא להשקעה חסרת תקדים של משרד התחבורה בעיר. לקראת התוכנית התחלנו את תהליך שיתוף הציבור. נקבעו פגישות עם סוחרי רחוב ויצמן על מנת להתאים את התוכנית ואת תקופת העבודות לצרכיהם. ראש העירייה ואני קשובים לצרכי התושבים. נשמע את הערותיהם ונעשה ככל יכולתנו להפוך את התוכנית לטובה ביותר עבורם".

מחברת "נתיבי איילון" נמסר: "פרויקט 'מהיר לעיר', נועד לשדרוג מערך התחבורה הציבורית. 17 רשויות מקומיות השכילו להשתתף בפרויקט חשוב זה, הכולל נתיבי תחבורה ציבורית עם העדפה ברמזורים, סלילת שבילי אופניים, שדרוג המרחב העירוני וסביבת התחנות ושדרוג השירות בתחבורה הציבורית, לרבות העלאת התדירות וקווים חדשים. מטבע הדברים, ראשי הרשויות שנבחרו באחרונה רוצים להבין ולבחון את הפרויקט, ואנחנו מסייעים להם במשימה זו. אין לנו ספק שהם מבינים היטב את הקטסטרופה התחבורתית שתתרחש אם לא ידאגו לחלופה לרכב הפרטי".

ממשרד התחבורה נמסר: "כשיהיו תוכניות מגובשות ומוסכמות, נפרסמן".