בחודשים האחרונים כפר סבא גועשת לנוכח התוכנית "מהיר לעיר" שקורמת עור וגידים, ומבחינתם של תושבים וסוחרים רבים, מאיימת על מרקם החיים ועל המסחר בעיר בכלל, וברחוב ויצמן בפרט. בין קואליציה, שעומדת על כך שהפרויקט ייטיב עם העיר, ובין אנשים הבקיאים בפרטיה, וטוענים כי השפעותיה הרסניות — ניצבים אלפי תושבים מבולבלים, שרחוקים מלהבין כיצד ישפיע הפרויקט על חייהם. ב-22 ביולי יתקיים אירוע "שיתוף ציבור", שבו, על פי העירייה, יוצגו התוכניות באופן מפורט.

רחוב ויצמן. המציאות תשתנה | צילום: אסף פרידמן

בתקופת הבחירות כתב רפי סער, אז רק מועמד לראשות העירייה, בעמוד הפייסבוק שלו: "פרויקט הוספת הנת"צ ברחוב ויצמן הוא מהלך שערורייתי מצד עיריית כפר סבא. ראשיתו בהונאה גדולה ואחריתו במסמר האחרון בארון הקבורה של הרחוב. כך לא מתנהלים. גיבוש תוכנית בלי שיתוף ציבור, בלי עדכון בסיסי בלוחות הזמנים ובלי התמודדות עם ההשלכות על הסוחרים ברחוב, שפשוט יגיעו לפשיטת רגל".

שנה וקצת לאחר מכן, הדברים נראים אחרת. "ראש העירייה רפי סער הבטיח, שאם לא נהיה מרוצים, התוכנית לא תצא לפועל", אומר גיא פופ, בעל עסק ברחוב ויצמן. "הוא אמר שיארגן צוות שיקשיב לצרכינו. בינתיים, השינויים היחידים שראינו בתוכנית הם הוספה של שתיים-שלוש חניות של פריקה וטעינה". 

חמשת המכשולים

פרויקט "מהיר לעיר" נועד, לכאורה, לפתור את בעיית הפקקים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. אולם יש חמישה מכשולים שהציבור צריך להביא בחשבון:

הסעיף הראשון: תבוטל הפנייה שמאלה לרחובות מסוימים. הנת"צ המתוכנן בכפר סבא הוא בנתיב השמאלי לכל כיוון. זאת אומרת, שהאוטובוסים יסעו באמצע הכביש, ותחנות האוטובוס יהיו כמו איי תנועה לאורכו. מיקום הנת"צ בנתיב השמאלי לא ישפיע על הפניות ימינה מהרחוב, אך כן יביא לביטול הפניות שמאלה, לרחובות: הר תבור, גייסות השריון, משה דיין, הרצל, רוטשילד וירושלים.

הסעיף השני: כריתת 387 עצים נותני צל. אף שהובטח שהעצים יועתקו למקום אחר בעיר, בפועל, יש עצים בוגרים שלא ניתן להעבירם, ולא יהיה מנוס מלכרות אותם. מעבר לפגיעה בסביבה, השינוי יביא לפגיעה מהותית בצל שמגן על תושבי הרחוב. על פי תוכנית הנוף שבאתר העירייה, מיועדים להינטע 340 עצים נוספים, אבל בתנאים של מדרכה ברוחב מטר וחצי. נשאלת השאלה היכן יינטעו.

רחוב ויצמן. צילום: אסף פרידמן

הסעיף השלישי: הצרת המדרכה למטר וחצי במקטעים מסוימים. על פי סוחרי הרחוב, המדרכות יצומצמו למדרכה ברוחב בין מטר וחצי לשלושה מטרים. כיום, חלק מהמדרכות ברחוב ויצמן הן ברוחב שישה מטרים. שורת בעיות מהותיות ניצבת בליבת המהלך. למשל, הצמצום יביא לפגיעה במרקם החיים ברחוב; נכים הנעזרים בכיסא גלגלים והורים עם עגלות יתקשו לעבור במדרכה הצרה; בעלי עסק לא יוכלו להוציא כיסאות ושולחנות מחוץ למסעדה.

הסעיף הרביעי: מכוניות יוסטו לרחובות הצדדיים. לאורך רחוב ויצמן יהיה נתיב אחד לכלי רכב פרטיים (במקום שניים הקיימים כיום) ונתיב אחד לתחבורה ציבורית, לכל כיוון. על פי מתנגדי התוכנית, הצמצום בנתיבים יביא לכך שחלק ניכר מתנועת כלי הרכב ברחוב תוסט לרחובות צדדיים כמו רופין, בן גוריון והכרמל. "גם כרגע, בבקרים מדובר ברחובות עמוסים לחלוטין. אלה שנוסעים ב-531, צריכים ברובם לעבור ברחובות האלה. יש לזה גם השלכות של עומס, וגם השלכות של זיהום אוויר, שנכנס לתוך שכונות המגורי שלנו".

הסעיף החמישי: ייבנו גדרות לאורך הרחוב - הוראת המשטרה מחייבת לבנות גדרות הפרדה בין המדרכה לכביש. צפריר פיינהולץ, מתכנן ערים במקצועו ותושב העיר, אומר: "הגדרות יהפכו את התנועה מצד לצד ברחוב למאוד מוגבלת".

פיינהולץ מעלה נקודה נוספת שאינה ברורה בתוכניות: "לאורך חלק מהדרך נאמר שיהיו שבילי אופניים. כמו שזה נראה בתוכניות, חלק משבילי האופניים מסתיימים באופן מסתורי וחוזרים לאחר כמה בלוקים. ברור לנו, שהדבר נעשה כי אין מקום במדרכות, אבל השאלה היא, האם כל רוכב אופניים יעלה למדרכה שגם ככה הוצרה. זאת סכנה לכל אחד".

הדר לביא, חברת מועצת העיר: "הבעיה בפרויקט היא שכל הראייה שלו היא תחבורתית. מה שנכון לבטיחותיות, לא נכון לעירוניות. הביקורת על התוכנית היא בכמה רמות: קודם כול, נשאלת היעילות התנועתית שלה. ספירות התנועה שעליהן היא מתבססת הן מ-2015. מועצת העיר אישרה את הפרויקט הזה ב־2016, על בסיס מצגת, לא על בסיס שרטוטים קבלניים. זה כמו לקנות דירת קבלן על בסיס הדמיה".

תגובת העירייה: "במסגרת תוכנית 'מהיר לעיר' ישודרג באופן מלא רחוב ויצמן בעיר. באשר לכריתת העצים, קיימת הטעייה במידע ובניגוד לנטען, התוכנית כוללת הגדלת ניכרת של מספר העצים. חלק מהמדרכות יוצרו, אך רוחבן לא יפחת מהרוחב המחויב על פי הנחיות הנגישות. ראוי לציין, כי בחלקים רבים מתוואי העבודות, רוחב המדרכות יהיה גדול יותר מהתקן. העבודות יסדירו את התנועה בעיר, לרבות תיקון טעויות היסטוריות. ראוי לציין, כי לאורך כל זמן ביצוע העבודות, הצירים הראשיים יהיו פתוחים ותהיה גישה לאורך כל זמן הביצוע לכל בתי העסק".