עמותת אור ירוק למאבק בתאונות הדרכים פרסמה את הנתונים שאספה בכל הקשור להיפגעות קשישים בתאונות דרכים בערים שונות בישראל. על פי הנתונים, כפר סבא היא העיר ה-14 בדירוג פגיעות בקשישים.

צילום: איחוד והצלה

מהנתונים עולה כי בחמש השנים האחרונות בין 2014 ל-2018, נפגעו בעיר 140 קשישים בתאונות דרכים. מדובר ב-1.64 נפגעים לכל 1,000 אזרחים ותיקים, כשבממוצע נפגעים 28 קשישים בכל שנה.

מתחילת 2018 ועד לחודש ספטמבר נפגעו בכפר סבא 19 קשישים (בני 65 ויותר) בתאונות, שבעה מהם במצב קשה.

הוד השרון היא העיר ה-20 בדירוג שיעור הקשישים הנפגעים בתאונות דרכים. מהנתונים עולה כי בין השנים 2014 ל-2018 נפגעו בעיר 52 קשישים בתאונות. מדובר בנתון של 1.40 נפגעים לכל 1,000 אזרחים ותיקים, כשבממוצע נפגעים עשרה קשישים בשנה. מתחילת השנה ועד לחודש ספטמבר נפגעו בעיר שישה קשישים בתאונות, שניים מהם במצב קשה.

"מסוכן להזדקן בישראל, ובעיקר מפחיד", אמר ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק. "אנשים שבנו את המדינה, שרדו מלחמות ותקופות קשות ועבדו כל חייהם כדי להזדקן בכבוד, לא שרדו את המלחמה היומיומית שבכביש. זה ממש לא חייב להיות ככה.

"משרד התחבורה חייב להתחיל להתחשב באזרחים הוותיקים, ולהורות מיד על הנחת פסי האטה מול כל בתי האבות ומרכזי היום לקשיש ברחבי הארץ. במקביל יש להאריך את משך האור הירוק ברמזור להולכי הרגל באותם אזורים. אסור לנו, כחברה, להשליך את האזרחים הוותיקים שלנו לעת זקנה".

ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס חושף כי בכל שנה נהרגים בממוצע 75 קשישים בתאונות דרכים ומעל 2,000 נפגעים. בעשור האחרון נהרגו 75 קשישים בתאונות דרכים וכ-21 אלף נפצעו. בשנת 2017 נהרגו 95 קשישים בתאונות דרכים כאשר 52 מהם נהרגו כשהלכו ברגל –כמעט אחד מכל שני קשישים הרוגים.

הפתרון לדברי אנשי אור ירוק הוא התקנת פס האטה שמפחית את תאונות הדרכים ב-40 אחוזים. המחקרים מראים כי תוצאת התאונות עם כלי רכב ממונעים נקבעת בעיקר על ידי מהירות ההתנגשות, המראה כי הסיכוי לפגיעה קטלנית גדל משמעותית במהירויות של יותר מ-30 קמ"ש.

ככל שמהירות כלי הרכב תהיה נמוכה יותר כך סיכוייו של הולך הרגל לשרוד את התאונה גדולים יותר. פס האטה לפני מעבר חציה מפחית את תאונות הדרכים ויכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.