בדיון שנערך אתמול (ב'), החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) על קידום הכנת תוכניות מפורטות לשלושת קווי המטרו בגוש דן. משמעות ההחלטה הינה שריון התוואי המתוכנן וסימון והגדרת השטח עבורו. 

המטרו בשבדיה. בקרוב אצלנו | צילום: שאטרסטוק

הוועדה קיבלה את תוואי המטרו שהציעה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים, א.י.), עם זאת נותרו מספר סוגיות הנוגעות לתוואי המוצע שטרם הוחלט עליהן וייבחנו במהלך החודשים הקרובים, כדוגמת המעבר של קו M1 בערים כפר סבא והוד השרון.

מה יהיה עם התוואי הכפר סבאי?

נכון להיום התוואי של הקו המדובר בכפר סבא (בתמונה המצורפת) עוצר בתחנות הבאות: טשרניחובסקי/ששת הימים, ויצמן/קניון ערים, ויצמן/עיריית כפר סבא, ויצמן/תע"ש ומסתיים בכביש 55 בסמוך למפעל טבע. כדי להגיע לתל אביב, צפויים לנוע הכפר סבאים ברכבת התחתית דרך הוד השרון, רמת השרון ועד לתל אביב בה ימוקמו עשרות תחנות. כמו כן, יתאפשר מעבר בעזרת חיבור לכל ערי גוש דן וכן לערי השרון בעזרת תחנות מטרו וכן בעזרת הרכבת הקלה. 

התוואי הכפר סבאי. העירייה מבקשת לשדרגו | הדמייה ומפה: נת"ע

התחנות בכפר סבא ובאיזור | הדמייה ומפה: נת"ע

עם זאת, בעיריית כפר סבא עדיין מבקשים לשנות את התוואי המדובר של הקו המיועד M1 וכן לקשר בין צפון העיר לחלק הקו העובר ברעננה. עילאי הרסגור הנדין, סגן ראש עיריית כפר סבא ומחזיק תיק התחבורה אמר ל-"מיינט כפר סבא":

"אנחנו ביקשנו לבחון מחדש את התוואי, כמו גם עיריית הוד השרון. אנחנו רצינו לבדוק אפשרות להעביר אותו דרך רחוב בן יהודה, ובנוסף אנחנו רוצים להאריך את התוואי עד לאיזור התעשיה החדש כ.ס 50, שבו צפויה לקום תחנת רכבת חדשה. אנחנו רוצים שהמטרו יתחבר לתחנת הרכבת הזו.

"בנוסף אנחנו רוצים להאריך את שלוחת המטרו של רעננה לתוך שכונת 80. כמו כן, רצינו להציב את התחנה הקשורה לבית החולים מאיר, יותר קרוב לבית החולים. לצערנו, הוועדה דחתה את בקשותינו, ואנחנו מחפשים כרגע פתרונות נוספים, כגון מנהרה להולכי רגל עם מסוע עד לבית החולים".  

מפת המטרו המתוכננת המלאה | הדמייה ומפה: נת"ע

יפתור את הפקקים?

רשת המטרו תצטרף לתוכניות של קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שאושרו על ידי הות"ל ויצאו לביצוע בשנה האחרונה ולקו האדום הנמצא בביצוע ועתיד לפעול בשנת 2021, ומתוכנן לשרת כרבע מיליון נוסעים מדי יום. קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מרמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון וראש העין במזרח, ואמורים להוות חלק מהפתרון של תחבורה ציבורית לפקקים הרבים באיזור.

יו"ר הות"ל וראש מטה הדיור, זאב בילסקי, אמר לאחר ההחלטה: "היום באופן רישמי החלה מדינת ישראל לקדם את פרויקט המטרו. מדובר בפרויקט חשוב ברמה הלאומית בו מושקעים תקציבים רבים ועבודה רבה. המטרו הוא פתרון אחד מתוך סל פתרונות לחבורה ציבורית שמקדמת הוועדה לתשתיות לאומיות. יחד עם המטרו, מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות מתקדמות בעולם, תאפשר תחבורה ציבורית איכותית שתפחית את המכוניות מהכבישים".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, הוסיפה: "קידום המטרו הינו אחד מהצעדים החשובים לקידום פתרונות תחבורה במדינת ישראל בכלל ובמטרופולין תל אביב בפרט. מינהל התכנון מחויב לקידום הסטטוטורי של הפרויקטים, לאיכות שלו וללוחות זמנים, תוך שיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות והמחוזות".

להלן פירוט קווי המטרו המתוכננים:

M1 - אורכו של הקו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות - מתוכן 18 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-14 רשויות: רעננה, כפר סבא, הרצליה, הוד השרון, רמת השרון, ת"א, חולון, ראשון לציון, נס-ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- אזור תעסוקה צפוני רעננה; אזור תעשייה ישן כ"ס, מע"ר (מרכז עסקים ראשי) תל אביב, מע"ר בן צבי, פארק המדע רחובות וצומת בילו.

קו מטרו M1 | הדמייה: נת"ע

M2 - אורכו של הקו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות - מתוכן 7 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-7 רשויות: ת"א, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, פתח תקווה, ראש העין ודרום השרון. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- ציר שלבים בת"א; מע"ר איילון; אזור תעשייה ראש העין; ופארק אפק.

קו מטרו M2 | הדמייה: נת"ע

M3 - אורכו של הקו כ-40 ק"מ ומתוכננות בו 25 תחנות - מתוכן 15 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-17 רשויות: הרצליה, רמת השרון, ת"א, בני ברק, פ"ת, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ורשות שדות התעופה. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- הרצליה פיתוח; מערב רמת השרון (איילון); רמת החייל, עתידים, ת"א; קריית אריה, פ"ת; חולון מזרח; ניסנבוים בת ים.

קו מטרו M3 | הדמייה: נת"ע