"תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קוצץ מ-550 מיליון שקל ל-90 מיליון שקל. בעשר השנים האחרונות התחלפו מנכ"לים ויו"רים בקצב מטורף. שר התחבורה נמצא בתפקידו כבר תשע שנים, אך נושא הבטיחות בדרכים אינו בראש מעייניו. בראיונות ברדיו הבעתי את דעתי בנושא כמה פעמים, ואף קראתי לו להתפטר". כך אומר דן בן יהודה (43) מכפר סבא, מומחה בתחום הגורם האנושי בבטיחות בדרכים, במניעת שכרות ואלימות ובתחום ניהול הבטיחות בדרכים. בן יהודה הציב לעצמו מטרה להפחית את הקטל בכבישים, ורואה במאבק בתאונות הדרכים שליחות.

עם רקע בחינוך (תואר ראשון ושני במינהל ומנהיגות בחינוך, תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ותעודת הוראה במדעי החברה), ואחרי שלוש שנים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כמנהל בטיחות באזור השרון וממונה על תוכניות העבודה של הרשויות המקומיות, הקים בן יהודה לפני עשר שנים את "הגורם האנושי" חברה המתמחה בהסברה חווייתית, ופועלת להגברת המודעות בתחומים: מניעת תאונות דרכים, שימוש לא אחראי באלכוהול, שכרות, אלימות, עישון, וקידום ערך החיים כערך עליון.

לדבריו, אף שקיימת בציבור מודעות לזהירות בדרכים, קיים פער עצום בין הידע לבין ההתנהגות בפועל. "אין קבלת אחריות לגורם האנושי לתאונות, אף שכל המחקרים מצביעים על כך שזהו האחראי העיקרי לתאונות דרכים", הוא אומר. "בקרב הציבור יש בלבול ערכים: מדברים על החיים כערך עליון, אך בפועל מזלזלים בחיי אדם, ובתחום הבטיחות בדרכים זה בולט וצורם במיוחד. לאנשים יש נטייה להר"ס הנאה מיידית, רווח מיידי, סיפוק מיידי. כשעושים זאת על הכביש, זה מסכן חיים, וכל פעולה כזאת עלולה להסתיים במוות.

למשל, כשאתם חשים עייפות באמצע נהיגה, אך ממשיכים לנהוג, כי אתם רוצים להגיע מהר יותר הביתה; או כשאתם כשמנסים לעקוף משאית סמיטריילר על קו הפרדה, כי אתם ממהרים הביתה; וכך גם כשאתם משוחחים בטלפון או מסמסים באמצע הנהיגה באותם הרגעים החיים הם כבר לא ערך עליון, כי אתם מעדיפים סיפוקים מיידיים על פני הסיכון להיהרג או להרוג".

דן בן יהודה והדמות אותה יצר "איש הכביש" | צילום: פרטי, אמצעי המחשת בטיחות בע"מ

לחולל שינוי

לדברי בן יהודה, תאונות הדרכים הן הגורם מספר 2 למוות עד גיל 30. "בשתי הדקות שאנו עומדים כל שנה בצפירה אנו זוכרים את מי שנהרג במלחמה או נרצח בפיגוע. בשתי הדקות הללו אף אחד לא נהרג בתאונת דרכים. אבל בעת שהמדינה עושה הכל כדי למנוע הרוגים במלחמות ובפיגועים, אף אחד לא משקיע את המשאבים הדרושים כדי לעצור את תאונות הדרכים, לא יוקדשו לכך ימי זיכרון ותוכניות טלוויזיה עם מוזיקה נוגה", הוא אומר בצער. 

עם התובנות הללו מנסה בן יהודה להגיע בהרצאות ובסדנאות לכל גוני האוכלוסייה ברחבי הארץ תלמידים, חיילים, קשישים, עובדי ארגונים וחברות וליצור הבנה מעמיקה, שתאונות יכולות להימנע אם נקבל אחריות אישית.

חברת "הגורם האנושי" שהקים פיתחה תוכנית ייחודית של לימוד זהירות בדרכים בצורה חווייתית, בעזרת אמצעי המחשה, סימולטורים, דגמים, סרטים, הרצאות, סדנאות וימי עיון. המטרה: לחולל שינוי תפיסתי בנוגע לקבלת אחריות לגורם האנושי במניעת תאונות דרכים, למנוע תאונות דרכים בשל חוסר ידע, לנפץ נורמות שגויות ולהקנות כלים ערכיים וחינוכיים להתנהגות נכונה וזהירה בכבישים. 

החברה פיתחה באחרונה סימולטור אופניים חשמליים, שבעזרתו לומדים הרוכבים נהיגה בטוחה על פי החוק. מדובר בטכנולוגיה חדשנית, הכוללת אופניים המחוברים לשרת ומשקפי מציאות מדומה, המדמים נסיעה בדרך עירונית, תוך התנתבות למסלול אופניים, היצמדות נתיב לימני, עצירה ברמזור אדום, תגובות לפעולות בלתי-צפויות ולעבירות תנועה של הנהגים האחרים.

סימולטור האופניים, שייכנס לשימוש בקרוב, עשוי לסייע לרוכבים הצעירים לקראת כניסתן של התקנות החדשות ב-1 ביולי, המחייבות בין היתר לעבור מבחן תיאוריה.

סימולטורים אחרים מדמים מגוון רחב של התנהגויות סיכוניות של הנהגים. אמצעי ההמחשה מותאמים לפי גיל, החל מסימולטורים הממחישים לילדים מהו מרחק תגובה ומהי חצייה בטוחה של כביש, וכלה במשקפי אלכוהול, הממחישים מה מתרחש בגוף במצב של שכרות. בן יהודה הוביל לפיתוח אפליקציית "מחשבון אלכוהול", הראשונה מסוגה שפותחה בישראל. כאשר מזינים לתוך האפליקציה את הנתונים הנדרשים (סוג המשקה, כמות, משך השתייה, המין ומשקל הגוף), ניתן לקבל הערכה של רמת האלכוהול בדם.

חינוך מגיל צעיר

על פי הנתונים של הרשות למאבק בסמים ובאלכוהול, יותר מ-80 אחוז מתלמידי התיכון משתמשים באלכוהול, ובגיל 11 כבר 20 אחוז התנסו בשתייה חברתית. לדברי בן יהודה, לבני הנוער תפיסה שגויה בנוגע להשפעת האלכוהול על הנהיגה. "הם חושבים שהיא פגה אחרי 20‑30 דקות, אבל אינם מודעים לכך, ששליש ליטר בירה בריכוז של 5 אחוזים מתחיל להשפיע רק אחרי 45 דקות", הוא מסביר. "כאשר בני 15-14 שותים כוס אחר כוס, הם לא מבינים מדוע הם חוטפים את ה'בומבה' אחרי שעתיים".

על פי הנתונים, 40 אחוז מההרוגים בכבישים הם הולכי רגל, והנפגעים העיקריים הם ילדים ומבוגרים מעל גיל 65. בעבורם כתב בן יהודה ספר, שגם הפך להצגה "עלילות איש הכביש" על גיבור-על המסתובב בכבישים ונלחם ב"קפטן תאונה" המרושע. הספר וההצגה נועדו להעלות את המודעות לזהירות בדרכים בקרב ילדים, ובקרב סבים וסבתות, תוך יצירת חוויה בין‑דורית מקרבת. ההצגה אושרה על ידי משרד החינוך ועל ידי הרשות לבטיחות בדרכים, ומוצגת בבתי הספר.

"אחרי ההרצאות אנשים תמיד ניגשים אליי, מברכים אותי ומביעים את דעתם שצריך לעורר מודעות ואכפתיות, כי מדובר בחיי אדם", מספר בן יהודה. "אני מאמין שניתן לעשות זאת כפי שהצליחו בעבר הקמפיינים להצלת פרחי הבר ולמניעת עישון במקומות ציבוריים. הבעיה היא, שתוכניתנו אינה תוכנית לאומית, ואנו משפיעים רק על מי שמזמין אותנו להרצאות ולסדנאות".

אז איך מטפלים בבעיית תאונות הדרכים?

"הטיפול דורש מכלול של פעולות מקבילות: תשתית, אכיפה, חינוך, הסברה, שפיטה (כולל כמה זמן עבר בין ביצוע העבירה לבין ההתייצבות מול השופט) וענישה".