סלאח שבתי בכפר סבא: כשבועיים לפני הבחירות המקומיות חנכה עיריית כפר סבא את החניון הרובוטי הראשון בישראל בסמוך לתחנת הרכבת בנורדאו. אלא שמתברר כי החברה הכלכלית שיזמה את הפרויקט כלל לא קיבלה מ"חברת האם" שלה - היינו עיריית כפר סבא - היתר לשימושו, והוא נותר סגור לתקופה של שמונה חודשים. 

החניון הרובוטי. צילום: עיריית כפר סבא

"הוא נחנך - זה לא אומר שהוא נפתח"

בתאריך ה- 14.10.18, כשבועיים לפני הבחירות לראשות עיריית כפר סבא,  השיקו  בכירי TOPP ו Lift Parking  בשיתוף עיריית כפר סבא והחברה הכלכלית את החניון הרובוטי הראשון מסוגו בישראל בתחנת הרכבת נורדאו."זאת בהמשך ליוזמת עיריית כפר סבא והחברה הכלכלית להקמת מתקן חנייה, שמטרתו להילחם בבעיית החנייה בעיר". 

מדובר במתקן חניה המופעל על ידי מעלית הנפה שאמור היה לכלול 12 מקומות חניה, זאת למרות שהוא השתרע על שלושה מקומות חניה בלבד. המתקן מניף את המכוניות אל הקומות העליונות ומערכת של Lift Parking עולה 25 מיליון שקל, ומוקמת בתוך שליש מהזמן.

אלא שמעטים יודעים כי החניון נחנך מבלי שקיבל היתר בניה כלל ומבלי שהיו לו את האישורים המתאימים. לפני חודשיים, בשקט יחסי, שלחה העירייה הודעה "מתוקנת" לפיה החניון נפתח (שמונה חודשים לאחר חניכתו), ב"איחור אופנתי" נקרא לזה, והוא כולל כעת תשעה מקומות חניה בלבד. אך מבדיקה שערכנו הוא מופעל מאז במתכונת מצומצמת בלבד.  

אז מה היה שם בדיוק מאחורי הקלעים ולמה התעקשו בעיריית כפר סבא  לחנוך פרוייקט שכלל אינו שמיש? גורמים בעירייה שעימם שוחחנו מסרו לפני כחודשיים בתגובה כי "זה שנחנך משהו - לא אומר שהוא נפתח", והוסיפו: "הליך אישור הדגם הייחודי על ידי גורמי המדינה, ארך זמן רב מהצפוי, ולכן העיכוב הרב". 

צביקה צרפתי | צילום: יח"צ

"הסינים כבר פה"

אלא שבשיחה שערכנו השבוע עם ראש עיריית כפר סבא הקודם, צביקה צרפתי, אשר בתקופתו נחנך הפרויקט, הוא אומר בכנות מרשימה כי הסיפור העומד מאחורי חניכתו של הפרויקט שונה לגמרי. "באו אליי מהחברה הכלכלית עם יוזמה שבאמת היא יוצאת דופן על חניון רובוטי ראשון בישראל. גם 'ירוק' וחסכוני וגם שבא לפתור בעיה רצינית של חניה. פיילוט גאוני לדעתי", מגולל צרפתי את האירועים, "אמרתי מצויין. נלך על זה. בערך שבועיים לפני הבחירות אומרים לי: 'תקשיב היזם והבעלים של החברה שהקימה את החניון (בנג'מין רטיג א.א) נמצא בארץ, בוא נחנוך אותו. אמרתי: 'יאללה נלך על זה'. חנכנו את הפרויקט. אחרי זה אני מתחיל להבין שהחניון נשאר סגור. אני שואל את החבר'ה, 'מה קורה?'. אמרו לי 'יש בעיה עם ההיתר. אין אישורים לתפעל את החניון'. אני אומר להם: 'אם זה ככה למה חנכנו אותו?'. אמרו לי, "הסינים שבנו אותו היו כבר פה - אמרנו שכדאי לנצל את זה'". 

"זה מאוד חרה לי", אומר צרפתי, "אני במשך מספר חודשים אחרי הבחירות הייתי הולך לראות כל שבוע-שבועיים אם החניון נפתח. כי זה ממש היה כמו אנדרטה לדבר לא ראוי והוגן שביצענו. לפני חודשיים בערך ראיתי שהוא נפתח ושמחתי שסוף סוף זה קרה. מה אני אגיד לך: 'עבדו עליי'". 

אלא שהחניון אכן נפתח בחודש יוני השנה, וזאת כאמור, במתכונת מצומצמת. 

מגורם בעירייה נמסר: "החניון נחנך בקדנציה הקודמת בטקס רב רושם, ללא אישורים להפעלתו, והפעולה שהתבצעה הייתה בניגוד לכל דין וחבל שכך. לצערנו הרב, הנהלת העיר הקודמת קיבלה שורה של החלטות נמהרות והרות גורל, בהיעדר בעלי תפקידים משמעותיים, כגון מהנדסת עיר ואדריכלית עיר. אלו מצטרפות לשורה של פעולות שהתבצעו והתקבלו טרם הבחירות בצורה חסרת אחריות".