מה הייתה הבהילות של עיריית כפר סבא לאשר 6 חניונים ברחבי העיר בוועדת תחבורה, חודש לפני שכלל מונו הוועדות, שהתכנסה על ידי יו"ר ועדה שכלל לא נבחר למועצה?

מילר, בין לביא (שמאל) לסער | צילומים: יוגב עמרני, ראובן קפוצ'ינסקי, פרטי

בתחילת חודש ינואר התכנסה ועדת התחבורה של עיריית כפר סבא על ידי יו"ר הוועדה עמירם מילר ואישרה 6 חניונים חדשים ברחבי העיר. עד כאן הכול טוב ויפה, אלא שוועדת התחבורה של עיריית כפר סבא מונתה רק בחודש פברואר, חודש לאחר מכן, ויו"ר ועדת התחבורה, עמירם מילר, שכלל לא נבחר למועצת העיר, הוא כלל לא יו"ר הוועדה. 

הסיפור התגלה, כמו רבים מהסיפורים, די במקרה. חבר מועצת העיר, פנחס כהנא ("כפר סבא מתקדמת") קרא ידיעה בעיתון לפני מספר שבועות שאושר חניון מטרפולין בסמוך לבית העלמין במזרח העיר.

כאדם האמון על איכות הסביבה הוא ניסה לברר האם החניון ייסלל בסלילה "ירוקה" (תערובת אספלט). "בגלל ניסיון קודם במקום אחר בכפר סבא, ביקשתי לדעת האם הסלילה הפעם של החניון תהיה לפי תקן 'ירוק'", משחזר כהנא, "ביקשתי לבדוק את העניין והגשתי בקשה ממנכ"ל העירייה איתי צחר לספק לי נתונים על החניון ובניין המשרדים שאמור לקום בו, בין היתר ביקשתי את החלטת ועדת התחבורה על הקמת החניון". 

פנחס כהנא. "הסיפור התגלחה במקרה". צילום: פרטי

ואז מה קרה?

"באופן תמוה, גילוי המסמכים השתהה מאוד. יותר משבועיים. דבר שהוא חריג. זאת למרות שאפשר לומר שהייתי די נודניק בנושא. לא הבנתי מה קורה, ואיך אומרים התחיל להריח לי לא טוב. ואז קיבלתי איזה פרוטוקול של ועדת התחבורה שאכן מאשרת הקמת 6 חניונים בעיר. אני מסתכל על תאריך כינוס הוועדה ורואה שנרשם שם בתחילת ינואר. אני מסתכל למטה ורואה שמי שחתום על כינוס הוועדה הוא היו"ר עמירם מילר.

עכשיו, כולנו יודעים ששום ועדה לא מונתה עד לחודש פברואר, ועל פי הידוע לי לא התכנסה אף ועדה, בהן ועדות חשובות, עד למועד מינויין. לגבי עמירם מילר, שאין ספק שמדובר באדם ראוי ובעל ניסיון וותק, הכול טוב ויפה. אבל על פי הידוע לי מי שמונה כיו"ר ועדת התחבורה הוא יו"ר מר"צ עילאי הרסגור הנדין, ולא עמירם מילר שכלל לא נבחר לחבר המועצה בבחירות האחרונות. אנחנו מדברים על כמעט חודשיים מסיום מערכת הבחירות שבה הוא לא נבחר". 

מה עשית?

"מעדכן את מי שצריך לעדכן, בהם גם יו"ר הסיעה, הדר לביא, שמנסה לברר את העניין. בסוף מתברר שהם הבינו את השגיאה הזו, וכינסו את הוועדה שוב, הפעם ממש ועדה ולא כזו שמפוברקת, בראשות הרסגור והם אישרו למפרע את החלטות הוועדה מינואר. לא יודע מה הולך, לא יודע מה היה דחוף לאשר 6 חנינונים, לא רוצה לחשוד בכלום. מתאר רק את העובדות". 

יור ועדת התחבורה שאישרה את החניונים. צילום: ארכיון

יו"ר סיעת כפר סבא מתקדמת, הדר לביא, גם לא מבינה בדיוק מה עומד מאחורי כינוס ועדה מפוברקת: "לי נראה תמוה הבהילות הזו של כינוס הוועדה. זה לא עניין טכני. אנחנו צריכים לזכור שעד חודש פברואר לא מונתה שום ועדה בעיריית כפר סבא. אף לא אחת, זאת למרות שהיו על הפרק נושאים קרדינליים ודחופים הרבה יותר מהקמת 6 חניונים עתידיים. הסיבה פשוטה לא הייתה קואליציה ולא יכלו למנות ועדות. רק בינואר נסגרה הקואליציה ולאחריה בחודש פברואר מונו הוועדות. אני בסך הכול שואלת: מה הדחיפות, מה הבהילות? מה יש בחניונים האלו שהיה חשוב לכנס ועדה שלא קימת כדי לאשר אותם". 

הדר לביא. מה הבהילות? צילום: אסף פרידמן

גורמים במועצה שעימם שוחחנו הוסיפו: "זה בהחלט תמוה. מדובר במשהו שהוא לא מריח טוב. יש לבדוק היטב מי עומד מאחורי 6 החניונים הללו, אילו גורמים פרטיים או אחרים ומה האינטרסים הבהולים שעמדו על הפרק. ישנן הרבה נושאים שהשתהו בגלל הבחירות והרבה דברים שהתעכבו בגלל שלא אושרו בעירייה. החנינונים, עם כל הכבוד על הקמתם בעוד מספר שנים, לא היו הראשונים בסדר העדיפויות, אלא אם כן, משהו מסתתר מאחורי זה, ואת זה צריך לבדוק. נאמר זאת בעדינות כך, ראש העיריה רפי סער מדבר הרבה על שקיפות, וזה חשוב, אבל לא תמיד להוט ליישם זאת. ראו ערך את הבטחתו מלפני הבחירות לפרסם את יומניו האישיים, וכשזה הגיע לידי החלטה במועצה, הוחלט להוריד את זה מסדר היום עד לבדיקת הנושא אצל גורמים משפטים. בעיריית הוד השרון מפרסמים את היומנים הללו כבר כמעט חודשיים באתר העירייה, אבל אצלנו עדיין בודקים משפטית". 

ועדת תנועה מצומצמת

סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין: "מדובר אמנם בישיבה שהתקיימה לפני כניסתי לתפקיד מחזיק תיק התחבורה, אך חשוב לי להעמיד דברים על דיוקם: עד להקמת ועדת התחבורה החדשה שיזמתי, הוגשו ההמלצות התחבורתיות לראש העירייה על ידי ועדת תנועה מצומצמת, שהיתה ועדה מייעצת ללא סמכויות. כיום הדיונים המהותיים על הנושאים הרוחביים הנוגעים לכפר סבא נעשים באופן פומבי, בהשתתפות נציגי סיעות המועצה ובשידור חי באינטרנט בוועדת התחבורה. הפכתי את ועדת התנועה הישנה לוועדה טכנית העוסקת בנושאי תמרורים, חניות נכים ייעודיות ושינויים גאומטריים בכבישים, ובה יושבים רק אנשי מקצוע רלוונטיים מהעירייה, המשטרה, משרד התחבורה וכו'.

עילאי הרסגור הנדין | צילום: ליאור פילשטיינר
"עם כניסתי לתפקיד ביקשתי לראות את כל ההמלצות שהתקבלו מתחילת הקדנציה וללמוד אותן לעומקן. השקעתי בכך שעות רבות, בליווי אנשי המקצוע, ובסיומן המלצתי לראש העירייה, רפי סער, לקבל את ההמלצות במסגרת תפקידו בחוק כראש רשות התמרור העירונית. יש לציין כי לפי החוק הוא יכול לקבל את אותן החלטות גם ללא כינוס שום ועדה, אך כאמור מעתה הדיונים חשופים ופתוחים.
אם היינו מעכבים את אישור ההמלצות התחבורתיות שהכתבה עוסקת בהן, נכים היו ממשיכים לכתת את רגליהם מרחק רב מביתם ללא חנייה מתאימה והרפורמות בשירותי האוטובוסים היו מתעכבות זמן רב יותר, תוך המשך המצב המכפיר שמתרחש כיום בשירות. זאת בשל אי היכולת להקים מסופי אוטובוסים חדשים, המכונים בכתבה 'חניונים'.
במקום לסכל ולעכב, פנינו לעתיד ולביצוע תוכניות תחבורתיות נרחבות. בקרוב תובא בפני חברי ועדת התחבורה ותושבי העיר ההצעה לשינוי מקצה לקצה של מפת קווי האוטובוסים החדשה. אני מקווה ומצפה להשתתפות פרודוקטיבית בנושא זה במקום מניעת הקמת מסופי תחבורה ציבורית שהם התנאי לביצועה".

תגובת עיריית כפר סבא:

"ראש העיר אישר מתוקף סמכותו כראש רשות התמרור המקומית את הקמתם של 6 חניונים לרווחת תושבי העיר. מדובר בבשורה של ממש לתושבים וכחלק משורה של צעדים למציאת פתרונות תחבורתיים רחבי היקף.

"יש להדגיש כי ועדת התנועה הינה ועדת שבמהותה שממליצה על הצבת תמרורים וביצוע הסדרי תנועה ברחבי העיר. המלצותיה עוברות לרשות התמרור המקומית, שמורכבת מראש העיר ונציג משטרה, והיא הסמכות הסופית לאישור ההמלצה.

"וכך היה גם במקרה זה. בהתייחס לפרוטוקול וועדת התנועה, סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור- הנדין, עבר עליו בפירוט וחקר אותו לעומקו, כשחתימתו עליו מהווה את אישורו לדברים. כמו כן, בעקבות בקשתו תהפוך מעתה ועדת התנועה לוועדה טכנית של אנשי מקצוע בלבד, כשסוגיות מהותיות ובעלות השפעה רחבה על כפר סבא יובאו לדיון ציבורי ופומבי בוועדת התחבורה החדשה, בה חברים נציגים מכל סיעות המועצה ודיוניה משודרים בפייסבוק בשידור חי".