לא "סופרים" את הרמזורים: כ- 3,000 תאונות דרכים אירעו ב-20 הערים הגדולות בישראל, המונות מעל 70 אלף תושבים, בשל אי ציות לרמזור במהלך השנים 2007 – יוני 2009, כך מדווחת עמותת אור ירוק בהסתמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בכפר סבא, המוליכה את אזור השרון במספר תאונות הדרכים שארעו בעקבות אי ציות לרמזור, ארעו 83 תאונות במהלך השנתיים וחצי האחרונות, כאשר רק במזל אף אחת מהן לא הסתיימה בהרוגים.

בחדרה, בה נרשמו 44 תאונות בלבד, נהרגו במהלך השנתיים וחצי שני בני אדם, שהיו מעורבים בתאונות בהן אחד הצדדים לא ציית לרמזור.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כניסת נהגים לצומת באור אדום הפכה להיות בעיה לאומית, הגובה מחיר דמים יקר. מדובר באחת מ-4 העבירות השכיחות ביותר. חציית צומת באור אדום הינה הפרה בוטה של חוקי התנועה ונחשבת לאחת העבירות המסוכנות ביותר. זהו הימור על החיים - כניסה לסכנה בעיניים פקוחות".

עוברים באדום
בסקר שערך מכון גיאו-קרטוגרפיה עבור אור ירוק, אשר בא לבחון את שיעור הנהגים אשר נוסעים באור אדום, האם האכיפה המשטרתית אפקטיבית - הערכת הסיכויים שלהם להיתפס על ידי המשטרה בעיניי הציבור, וההערכה של הציבור לגבי המניעים של נהגים לחצות צומת באור אדום, נמצא כי 70% מהציבור נתקלו במישהו שעבר באור אדום בשנה האחרונה. כמו-כן, 70% חושבים שהסיבה העיקרית לחציית הצומת באור אדום היא כי הנהגים בטוחים שיספיקו לעבור את הצומת באור ירוק מהבהב או צהוב, לפני שהרמזור יתחלף לאדום.

עוד נמצא על פי הסקר כי שיעור גבוה מהנהגים הישראלים (כ – 20%) מודים כי עברו באור אדום במהלך השנה האחרונה. חלקם אף חזרו על העברה וחצו יותר מפעם אחת. כ- 60% מהנשאלים חושבים שמי שעבר באור אדום לא צפוי להיתפס על ידי המשטרה. נתון מדאיג זה מראה כי האכיפה המשטרתית המיוחסת למעבר באור אדום אינה מרתיעה דייה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "יש להגביר את האכיפה המשטרתית ולהציב עוד מצלמות רמזור. כיום קיימות רק 47 מצלמות רמזור בכל 1,000 הצמתים המרומזרים בישראל. המצלמות יתרמו לאפקט ההתרעה ויגרמו לנהגים לחשוב פעמיים לפני שהם נכנסים לצומת באור אדום".

על פי הסקר, 70% ציינו כי נהגים נכנסים לצומת באור אדום כי הם חושבים שיספיקו לעבור את הצומת לפני שיתחלף הרמזור.

זהו סימפטום מוכר של הנהג הישראלי, שכאשר הוא רואה אור ירוק מהבהב, המתריע על התחלפותו של הרמזור, במקום להאט ולעצור הוא מאיץ את נסיעתו ומנסה להספיק לעבור את הרמזור. כמו-כן, כ – 10% אמרו שכלל לא שמו לב שנכנסו לצומת באור אדום, מה שמצביע על היסח דעת ונהיגה לא מרוכזת.