אור ירוק: נכון לסוף שנת 2009 עמד הגיל הממוצע של כלל הרכבים בישראל על 7.1 שנים בעוד שב-75 ערי ישראל הגיל הממוצע של הרכבים הינו 6.7 שנים, כך מדווחת עמותת אור ירוק בהסתמך על נתוני הלמ"ס.

על פי הנתונים, גדלה מצבת הרכבים ב-75 ערי ישראל בין השנים 2007 ל-2008 בכ- 80,000 רכבים,
כאשר העיר תל אביב רשמה את העלייה הגדולה ביותר במספר הרכבים – כ- 8,700 רכבים נוספו בעיר. מנגד, הרצליה רשמה דווקא ירידה של 149 רכבים בשנת 2008 ביחס לשנת 2007.

הערים בהן נרשם גיל ממוצע נמוך של רכבים, הן פתח תקוה, עם ממוצע גיל רכבים העומד על 3.6 בשנת 2008. בלוד הממוצע עומד על 4.1 שנים, בתל אביב-יפו על 4.8, בחיפה על 6.1 שנים, בכפ"ס ורמת השרון על 6.2 ובסוף הרשימה נמצאת העיר קלאנסווה, בה ממוצע גיל הרכבים הינו 12 שנים.

על פי נתוני משרד התחבורה, נכון לראשית שנת 2010, בישראל כ- 2,573,000 כלי רכב, עליה של 44 אלף יותר משנה קודמת. כמו-כן, נרשמו 1,995,000 רכבים פרטיים והגיל הממוצע של כלל הרכבים הפרטיים בארץ עמד בשנת 2009 על 7.1 שנים, לעומת 6.7 שנים בערי ישראל.

על פי מחקרים שנעשו, נמצא כי קיים קשר בין גיל הרכב לסיכויו להיות מעורב בתאונת דרכים או להתקלקל - ככל שהרכב ישן יותר, סיכויו להיות מעורב בתאונת דרכים גבוה יותר.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "יש לשאוף להצעיר את גיל כלי הרכב, שכן כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר. כדאיות רכישת רכב חדש תוריד את המוטיבציה לתיקון רכב שעבר תאונה קשה ותתרום להפחתת עלות תיקוני תאונות".

כיצד ניתן להצעיר את כלי הרכב בישראל?

בראשית השנה החלה לפעול התוכנית הממשלתית לגריטת מכוניות ישנות, בנות 20 שנה ומעלה, תמורת 3,000 ש"ח. על פי נתוני משרד התחבורה, יש כ- 37,000 רכבים בישראל מדגמי 1990 ומטה, הרשאיות להשתתף בתוכנית.

בימים אלו אושרה הרחבת תוכנית הגריטה גם למכוניות בנות 15 שנה, שהורדו מהכביש על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה. בהמשך ישנו רצון לאפשר גריטה גם עבור כלי רכב מעל 15 שנה שהורדו מהכביש על ידי מכוני הרישוי. כל המהלך כולו נועד להוריד מהכביש מכוניות לא בטוחות ומזהמות ולהצעיר את כלי הרכב.

גם המיסוי על כלי הרכב החדשים שיירכשו מהיבואנים ייכנסו לקופת המדינה מוקדם יותר, וחלקם יופנו למימון התחלת השרשרת או לחליפין, באמצעות הפחתת מיסוי על רכב חדש