ארבע תלמידות כיתה י"ב מתיכון "גלילי" בכפר סבא פנו להנהלת רכבת ישראל בבקשה לפתור את בעיית הנגישות של הרכבת בקו הוד השרון-כפר סבא-יבנה. בקשתן הייתה להאריך את שעות הפעילות של הרכבות, גם בשעות הערב המאוחרות, כפי שקורה בצירי תנועה אחרים של הרכבת הפועלת עד חצות.

עוד ב-mynet:
מחאת התלמידים: "אין לנו מקום באוטובוס"
התלמידים: "בית הספר מקיים שעת אפס בניגוד לחוק"
בואו להצטרף לעמוד "ידיעות השרון" בפייסבוק

"מדובר בצורך קיומי", הסבירה עדי יוז. "אנחנו, התלמידים, משתמשים המון ברכבות ולא אחת נוצר מצב שנשארנו בלי דרך לחזור הביתה. ידוע לנו שבצירי התנועה האחרים של הרכבת ניתן להתנייד באמצעותה גם לאחר השעה תשע, ואפילו בקווים מסוימים עד השעה 12 בלילה".

ארבעת הבנות, במסגרת שיעורי אזרחות, בחרו לעשות שינוי חברתי. התלמידות: רותם אביר, אביה קוטא, אוראל גריידי ויוז החליטו להוביל את השינוי של קווי הרכבת באזור השרון. "אנחנו נוסעות קבוע ברכבת", הן אמרו. "אבל אחרי השעה תשע בלילה אין רכבת לאזור הוד השרון וכפר סבא, ולא פעם אנחנו נותרות בלי דרך לחזור הביתה".

לדברי הבנות, הקשרים החברתיים של תלמידים ובני נוער בני גילם באזור השרון מבוססים על התניידות מעיר לעיר בשעות הערב. "יש לי אח תאום, שהקשר שלו עם חברתו, שגרה בראש העין, מבוסס לחלוטין על הרכבת", אמרה יוז.



הבנות פנו בתחילה לעיריית כפר סבא, וזו הפנתה אותן לרכבת ישראל. "פנינו למחלקה לפניות הציבור, אך קיבלנו תשובה שלילית. לא התייאשנו והחלטנו להעלות שלב נוסף - פנינו לסיעת מרצ בעיר והחלטנו לפתוח עצומה בנושא", מוסיפה יוז. "אנחנו רוצות להעלות את הנושא לסדר היום, ובימים אלו אנו מחתימות כמה שיותר אנשים כדי להעלות את הנושא לתודעה. בהמשך, אם נצטרך, נקיים הפגנה".

הבנות ערכו משאל באזור בית הספר בנושא וגילו כי בני נוער רבים שותפים למצוקתן. "ערכנו פגישות רבות בכפר סבא, ומצאנו שיש הרבה אנשים שבאים מראש העין ופתח תקווה, ולא יכולים לחזור הבייתה בערב. גם סטודנטים וחיילים משתחררים בשעות הערב, צריכים להשתמש ברכבת וזו אוכלוסייה גדולה שצריכה את הקווים הללו. מהמשאל שערכנו גילינו שהרבה אנשים תומכים בבהצעה שלנו".

יו" מרצ כפר סבא, עילאי הרסגור-הנדין, מסייע לבנות בנושא, ובמקביל גם לתלמידים מהתיכון הדמוקרטי בכפר סבא שלפני כחודש יצאו במחאה בנושא
תדירות האוטובוסים. "כמשתמש קבוע ברכבת נאלצתי לא פעם לקחת מראש את רכבי הפרטי לנסיעות מהן ידעתי שאחזור אחרי השעה תשע בערב, או שבזבזתי זמן יקר בנסיעה בקווי האוטובוס המאספים", אומר הרסגור-הנדין.

"לשם הארכת שעות פעילות הרכבת אין צורך ברכישת רכבות חדשות או בבניית תשתיות נוספות. כל מה שנדרש הוא להמשיך להפעיל את הרכבות והתחנות עד לשעות מאוחרות יותר.

"במצב הנוכחי לא ניתן לצפות מאנשים שיוותרו על רכבם הפרטי. לא מספיק לסלול מסילות ברזל, אלא יש להפוך את הרכבת לאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי בנסיעה בינעירונית. על הרשויות להבטיח קישוריות נוחה וזמינה של קווי האוטובוס לרכבת, לסלול שבילי אופניים עד לתחנות, להגביר את תדירות הרכבות, להאריך את שעות הפעילות ולהפעיל את הרכבת ושאר אמצעי התחבורה הציבורית גם במהלך סופי השבוע".

מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל בוחנת הארכת שעות הפעילות בכל הקווים וכך גם בקו הוד השרון - תל אביב. הדבר מותנה בקליטת רכבות חדשות, תהליך שיימשך במהלך השנה הקרובה".