רבות נאמר על שיעורי מתמטיקה, הלחץ מהם, הפחד במבחנים והקושי בשיעורים שהפכו סיוט לתלמידים רבים. ד"ר טלי דבורה, מורה מתיכון כצנלסון בכפר סבא, מצאה את הדרך להפיג את המתח והחליטה לשלב בשיעורים שלה גם את התחום שהיא מפתחת כתחביב - יוגה.

עוד ב-mynet:
כלבנות, אופרה וסייבר: המגמות הכי מדליקות
ללמוד בחדרה, לקבל תואר מהרווארד וסטנפורד
בואו להצטרף לעמוד "ידיעות השרון" בפייסבוק

כך נפתח כל שיעור מתמטיקה שלה במדיטציה. התלמידים מתבקשים לעצום עיניים ולנשום מספר נשימות עמוקות. התלמידים בחלקם נבוכים, אבל עם הזמן מדווחים על ירידת לחץ ושיפור בהישגים.

דבורה (38) היא בעצמה בוגרת התיכון ומאז שחרורה מצה"ל היא עוסקת בהוראה. המקום הראשון שבחרה ללמד בו היה תיכון כצנלסון, שבו היא מלמדת כבר 13 שנים. "אני יכולה לומר בגאווה גדולה שזה התיכון הכי טוב שיש. חוויתי אותו כתלמידה ואני חווה אותו כמורה", אומרת דבורה, "כשאתה תלמיד אתה לא יודע איך זה מאחורי הקלעים, היום כשאני חלק מצוות המורים אני גאה במורה שמצליח לשלב את מקצוע ההוראה עם תחומי הענים האישיים שלו".



הרעיון היה של ההנהלה, שמתוך רצון להעצים את המורים הציעה שכל מורה ישלב את עולמו האישי בשיעור. "למשל, יש מורים שעוסקים במוזיקה, ומתוך הידע המוזיקלי מעבירים קורס במוזיקה ישראלית ויש מורים שיודעים את שפת הסימנים ומעבירים קורס בתחום", אומרת דבורה. "יש מורים לספורט שמעבירים קורס בפרשנות ספורט. אני לקחתי את תחום היוגה שאותו אני מכירה וחווה בחיי האישיים כמתרגלת יוגה".

לתוכנית יש רציונל והמטרה היא להעשיר את התלמידים. "המורים נהנים יחד עם מהתלמידים, כי זה גם שובר את שגרת השיעור", אומרת דבורה. ולכן כשהיא יצאה לשנת שבתון היא שמה דגש על השתלמויות בקורסים שבתחום ההתמודדות עם מצבי לחץ. "למדנו כל מיני שיטות איך לשפר את הקשר עם התלמידים, איך לשפר את עולם התלמיד וכיצד להפחית את כל מקורות הלחץ כמו מבחנים, לחץ מההורים והרצון לעמוד בציפיות השונות בין התלמידים.

"בנוסף למדתי כל מיני שיטות כגון דמיון מודרך, מדיטציה, חשיבה חיובית, יוגה צחוק ושיטות להרפיה ואת כל זה החלטתי לשלב בשיעורי המתמטיקה כי זה מקצוע שמעורר המון לחץ. חשבתי איך אני לוקחת את המהלך הזה ומשלבת אותו עם הוראה. בהתחלה התחלתי בקטן. לפני כל שיעור היינו מתחילים עם תרגילי נשימה, לאט לאט הוספנו עצימת עיניים ואמירת משפטים חיוביים".

איך התלמידים מגיבים?
"היו גיחוכים מדי פעם, אבל התוצאות דיברו בעד עצמן. האמנתי בדרך שלי שלקחתי בחשבון את תחושת המבוכה שנעלמה אגב מהר מאוד".

התלמידים מתחילים אם כן, את השיעור באמירות חיוביות כמו "אני מאמין בעצמי", "אני מרגיש נפלא" ו"אני יודע את החומר נהדר". דבורה מאמינה מאוד בשיטה. "התרגילים יעילים מאוד לפני בחינות. במקרה אחד, תלמידה קיבלה בלק-אאוט בבחינה. ניגשתי אליה, ליטפתי את ידה וביחד תירגלנו נשימות. לאט לאט החומר התחיל לזרום אליה והמסך השחור נעלם. אותה תלמידה קיבלה 94 במבחן".