עליה משמעותית בתאונות אופנועים מסמנת את סוף שנת 2017. בכפר סבא בלבד ארעו בשנה האחרונה 19 תאונות אופנועים כשבחמישה מהמקרים נפצעו הרוכבים או המורכבים באופן קשה.

צילום המחשה: תיעוד מבצעי מד"א

לשם ההשוואה ברעננה השכנה היו השנה 11 תאונות אופנועים כששתיים מהן הובילו לפציעה קשה ואחת למוות.

על פי נתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, שנת 2017 היא השנה בה נהרגו הכי הרבה רוכבי אופנוע ב-15 השנים האחרונות וזאת ניתן לקבוע עוד לפני שהשנה הגיעה אל סופה. נכון לתאריך 17 בדצמבר, נהרגו השנה 61 רוכבי אופנוע. בכל שנת 2016 נהרגו 43 רוכבי אופנוע, בשנת 2015 נהרגו 56 ובשנת 2014 נהרגו 37 רוכבי דו גלגלי.

לפני כחודש בתאריך 20 בנובמבר 2017 נהרג רוכב אופנוע בן 44, אב לשלושה ילדים, בעת שנסע על אופנועו באזור צומת נחלים, סמוך לפתח תקווה. הרוכב שנהרג הוא אחד מ-61 הרוגים בתאונות אופנוע בשנה החולפת, 20 הרוגים יותר מאשר בשנת 2016.

בעשור האחרון (2007-2016) נפגעו בתוך הערים והישובים למעלה מ-21 אלף רוכבי אופנועים וקטנועים, 180 בני אדם נהרגו ולמעלה מ 2,300 נפצעו באורח קשה בתאונות רכיבה על אופנוע. בממוצע של העשור האחרון, כל שנה נפגעים למעלה מ – 2,000 בני אדם בתאונות אופנועים וקטנועים בתוך הערים והישובים.

הקטנועים והאופנועים הם כלי תחבורה פופולארי מאוד בישראל: מזג האוויר בארץ נוח יחסית לרכיבה בכל עונות השנה, מדובר על כלי רכב זול שפותר את מצוקת החניה, מזהם פחות, מפחית את עומסי התנועה ומאפשר עצמאות כבר מגיל 16, בו ניתן להוציא רישיון נהיגה לכלי רכב דו גלגלי.

יחד עם זאת, מחקרים מראים, כי הסיכון של אופנוע להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית גבוה פי 7 מאשר כלי רכב פרטי. בנוסף, ארגון הבריאות העולמי מעריך כי שיעור ההרוגים (לכל 100 מיליון מייל נסועה) גבוה פי 34 בקרב רוכבי אופנועים בהשוואה לנוסעים ברכב.

הסיבות לכך רבות: לרוכב הדו גלגלי אין שלדת הגנה, חגורות בטיחות או כריות אוויר, מדובר על כלי רכב לא יציב, מעקות הבטיחות מותאמים בארץ לרכבים פרטיים ולא לרוכבי הדו גלגלי, תהליך ההכשרה לרוכבים קצר, הסימונים על הכביש מחליקים ונהגים רבים אינם שמים לב לרוכבים ואינם מתחשבים בהם.  עם תחילת החורף, הכבישים נוטים להיות חלקים והראות יורדת, סעו בזהירות.