"לא רוצה להיות עוד מוצר על המדף". אלין כהן (צילום: אלעד גרשגורן)

היא עוד לא בת 16 וכבר כוכבת רשת גדולה, בנוסף להיותה בעלת חברה למוצרי איפור משלה. קבלו את אלין כהן מחדרה, שלפני שבועיים השיקה את המוצר הראשון של החברה שלה, ליפסטיק נוזלי בחמישה גוונים שונים, ומכרה בתוך יום אלפי יחידות.

היסטריית המכירות הזו אינה כה מפתיעה בהתחשב בפופולריות העצומה של כהן ברשת. יש לה אתר אינטרנט, שלושה ערוצי יוטיוב וגם עדת מעריצות חרופות, או בלשון ימינו, מאות אלפי עוקבים. גם חברות האיפור הגדולות כמו מאק, רבלון, קליניק וסמשבוקס מחזרות אחריה במרץ כדי שתואיל בטובה לדבר על מוצריהן בסרטונים שהיא מעלה לרשת. הנערה בת ה-15 וקצת מתקשה אפילו להסתובב בקניון מבלי שיתנפלו עליה המעריצות הנלהבות, רובן ילדות כמובן, בבקשות לסלפי.

"אמא אומרת שהפכתי לבאבא-סאלי, כי המון בנות מבקשות ממני ברכות לימי הולדת ואירועים ורוצות להצטלם איתי", אומרת כהן, שבניגוד למראה המוקפד והמאופר שלה ברשת, מתראיינת נטולת איפור, והיא עדיין יפה מאוד.

כהן היא נערה חכמה, דעתנית וורבאלית, אשר שוקלת היטב את דבריה לפני שהיא עונה. סימן ההיכר שלה הוא השפתיים הבשרניות, אותן היא בדרך כלל מדגישה עוד יותר באמצעות הצללות ומריחות למיניהן. מי שבאמת חשוב לו לדעת איך היא עושה זאת, יכול לצפות בסרטון שלה "האם עשיתי בוטוקוס בשפתיים?". התשובה, אגב, היא לא ולא.

הראיון איתה נערך בבית הפרטי והמרווח שבגבעת אולגה בחדרה, שבו היא גרה עם הוריה - מירי, מאפרת במקצועה, שכיום משמשת כסוכנת שלה ("ללא תשלום", היא מדגישה); ואביה, עו"ד יורם כהן. בבית חיים גם שלושת אחיה: מתן, 22, ליאן 19, ואוריאן, 9.

על הבית אין שום שלט שמסגיר את שם המשפחה או אפילו את מספר הבית. לא מדובר ברשלנות, אלא בניסיון למנוע מהמעריצות להתנחל ליד ביתה.

"לא חשבתי שאתפרסם ואצליח ברמה כזו. לא ציפיתי שיאהבו אותי ואהיה דמות להערצה". אלין כהן (מתוך היוטיוב)

אז איך נערה כל כך צעירה הופכת למובילת דעת קהל ואימפריה כלכלית?
"למדתי את הכל מאמא", מפרגנת כהן, שהחלה להתעניין באיפור בגיל שלוש, אז התלוותה לסדנאות האיפור שאמה העבירה. הילדונת הקשיבה בעניין ואף יישמה את המלצות האיפור על הבובה שלה.

בבת המצווה שלה התאפרה לראשונה. "התאפרתי לבד. לא נתתי לאף אחד לאפר אותי", מספרת כהן. "בגיל 13 התחלתי להתאפר. לפני כן זה היה יותר משחק. אני ילדה מאוד מגונדרת ואוהבת טיפוח ואופנה. כל מה שקשור לביוטי מעניין אותי".

את מתאפרת גם ביומיום?
"לא. לבית הספר אני הולכת בלי איפור. עכשיו, למשל, אני רק עם מסקרה. אני אוהבת להתאפר גם ביומיום, אבל אז לא אשים איילינר ואודם אדום".

את אוהבת את עצמך גם בלי איפור?
"כן. כל אחת צריכה לאהוב את עצמה גם ללא איפור. אני גם מדברת בסרטונים על פצעים שיצאו לי, קוראת להם 'החברים שלי' ומסבירה איך להעלים ולכסות אותם".

קיילי ג'נר הישראלית

כהן החלה את הרומן שלה עם המדיה בשנת 2015, אז השתתפה בתוכנית הריאליטי הטלוויזיונית לילדים "הבנים והבנות". אז היא גם החלה לאסוף מעריצים ומעריצות. "האמת היא שמאוד בלטתי בתוכנית", היא אומרת. "כשהתוכנית הסתיימה, הרשת המשיכה לגעוש סביבי. התלהבו מהמראה החיצוני שלי, ממה שאני לובשת ואיך שאני מתאפרת ורוקדת. היו מלא תגובות ביוטיוב ובאינסטגרם".

בעקבות זאת, כהן פתחה בשנת 2015 ערוץ יוטיוב ראשון. בסרטון הראשון שהעלתה לרשת וזכה ביותר מ-600 אלף צפיות, אפשר לצפות בה רוקדת, לאחר שלמדה ריקוד מאז היותה קטנה. לפני שנתיים פתחה ערוץ אינסטרגם, שכיום יש לו 274 אלף עוקבים. היא מעלה בו תמונות שלה מדגמנת בגדים, נעליים ואיפור. היא מציגה שם בגדים של חברות אופנה מובילות, ששולחות לה בגדים בתקווה שתלבש אותם ותפרסם אותם.

"אלין בוחרת לבד את הבגדים והסטייל שלה", מבהירה אמה מירי. "פנו אליה כבר כמה סטייליסטים שרצו לקבל פרסום דרך השם שלה, אבל היא סירבה. לפני שנסענו לשבוע האופנה במילאנו, היא אירגנה לעצמי סטים של בגדים. היא רשמה במחברת מה היא תלבש כל יום והתאימה הכל לבד".

בשלב הבא, לפני כשנה, היא החלה להעלות סרטוני איפור ביוטיוב, שזכו להצלחה מסחררת. "היו המון בקשות של בנות, שרצו לדעת איזו מסקרה וליפסטיק אני שמה", מספרת כהן. בין סרטוני האיפור הפופולריים שלה ניתן למצוא מדריך איפור לחזרה לבית הספר עם כ-300 אלף צפיות, סרטון על טעויות איפור עם 227 אלף צפיות ומדריך איפור בהשראת קלי ג'נר, עם 250 אלף צפיות, זאת כנראה לאחר שכונתה בכתבה שנעשתה עליה לפני כשנה "קיילי ג'נר הישראלית". "אמרו שאנחנו דומות. מאוד מאוד התלהבתי מזה", אומרת כהן.

כמו כן, לכהן יש גם ערוץ ולוג, שנועד רק לסרטוני ריקוד וערוץ יוטיוב נוסף, שבו היא מתעדת במהלך היום את עצמה ומשפחתה. בנוסף, היא מעלה סרטונים לאפליקציית "מיוזיקלי", שם היא עושה ליפסינג לשירים ורוקדת. באפליקציה הזו, שבה זכתה ב-200 אלף לייקים, היא מדורגת במקום הראשון בישראל, ובתקופה מסוימת גם דורגה במקום הרביעי בעולם.

כהן מרוויחה הרבה כסף מהפרסום שלה. ולא מדובר רק בכסף אלא גם בשווה כסף, כלומר, בכמויות עתק של מוצרי איפור וקוסמטיקה, בגדים ונעליים שהיא מקבלת בחינם מחברות מובילות, בתקווה שתפרסם אתם.

בעליית הגג בבית הוריה יש לה חדר שינה ענק, שבו היא מאפסנת את הבגדים, שרבים מהם קיבלה במתנה מחברות כמו T.N.T, אדידס, עדיקה ועוד, וגם את עשרות זוגות הנעליים שלה. את חלקם רכשה בעצמה וחלקם היא קיבלה במתנה. "יש לי מחלה של נעליים", היא מודה.

"למדתי ממנה הכל". עם אמא מירי

כמה זוגות נעליים יש לך? מאה?
"יותר. מנעליים זולות ועד יקרות, בלי עקבים ועם עקבים".

בקומה שמתחת לחדר השינה יש לכהן סטודיו איפור משלה, הכולל שידת איפור מקצועית ומגירות גדושות בעשרות שפופרות, עפרונות, צבעים, אודמים ומברשת איפור של חברות קוסמטיקה מובילות, עד כדי כך שחלק מהמוצרים זרוק עדיין על הרצפה בתוך אריזות מתנה, כיוון שלא היה לה זמן לפתוח אותם.

"אני עושה פרסום לחברות", מסבירה כהן. "חברות נותנות לי בגדים או נעליים ואני מצטלמת איתם. אני עושה גם סרטונים על המוצרים שחברות האיפור שולחות לי, אבל רק אם המוצר מוצא חן בעיניי. אין לי בעיה להגיד שמוצר הוא מאכזב. אם שולחים לי מוצרים, מצפים שאגיד את הדעה האמיתית שלי. אני לא רוצה להיות מסחרית ולא רוצה לשקר. מה שמאפיין אותי זה שאני מאוד אמיתית".

רק רוצה לישון

מלבד הנוכחות המאסיבית שלה ברשת, כהן פעילה גם מחוצה לה. מדי יום היא זוכה לעשרות הצעות לפרסום מוצרים שונים, ומתייעצת עם הוריה איזו מהן לקבל. בין ההצעות שהיא נענתה אליהם: השקת חנות שפתחה חברת קליניק בראשון לציון; חלוקת 50 בשמי דונה קארן בחינם והשתתפות בשבוע שעבר באירועי "הביוטי סיטי" מטעם חברת רבלון. "איפרתי שם בנות וגם דיברתי 20 דקות על איפור וטיפוח על הבמה המרכזית", אומרת כהן, שהרצתה לפני אולם מלא של נשים, שחלקן יכלו להיות האימהות שלה.

איך ידעת מה להגיד?
"אני זורמת. זה יוצא לי. דיברתי על טיפוח הפנים, פריימר ומייקאפ ועל יעילות המוצרים".

היא גם ערכה שלושה מפגשי מעריצות, כשלכל מפגש הגיעו כ-500 נערות, והוציאה בשנה שעברה יומן נוער יחד עם ביוטי-בלוגריות מובילות, שבו התלמידות מקבלות טיפים לאיפור.

חברת מאק הגדילה לעשות ושלחה אותה, יחד עם אימה, לפני כארבעה חודשים לשבוע האופנה במילאנו. כל ההוצאות היו על חשבון החברה. "היה מדהים", היא כתבה באתר שלה, כשבמקביל העלתה תמונות שלה מדגמנת בגדים ונעליים. "פגשתי את ג’יג’י ובלה חדיד וקנדל ג’נר, אני עד עכשיו לא מעכלת את זה".

אז את גם דוגמנית?
"לא. אני שונאת שאומרים שאני דוגמנית. אני ביוטי־בלוגרית. אני אוהבת להצטלם, אבל זה לא מקצוע שאני רוצה לעסוק בו. אני מעדיפה ליצור תוכן".

את מדברת הרבה על מוצרי מאק.
"במאק שמו לב שכשאני משתמשת במוצרים שלהם בסרטונים שלי מגיעות נערות לקנות את המוצרים שלהם, שפעם היו מזוהים עם קהל בוגר יותר".

שלא יהיה כל ספק, כהן עובדת קשה כדי להצליח. בעוד אימה מצלמת אותה לסרטונים, כהן עורכת את הסרטונים. לא פעם, כתוצאה מחוסר זמן, היא נאלצת לערוך אותם בלילות.

"אני צריכה להעלות סרטונים כי אני מחויבת למעריצות שלי. אם אני לא מצליחה לעלות סרטון, הן מתעצבנות. אני מעלה פעם בשבוע סרטון בערוץ הראשי, ובמיוזיקלי חמישה סרטונים ביום של ריקוד ושירה".

בנוסף לכל אלה, כהן היא גם מורה לריקוד, ומעבירה שיעורי היפ הופ. ארבע שעות בשבוע לבנות 6-18.

מה שבאמת חסר לכהן בחייה כעת הוא שעות שינה. "אני לא ישנה מספיק מרוב שאני עסוקה", היא אומרת. "הייתי רוצה לישון יומיים שלמים, אבל אני רוצה להיות מעורבת בכל. אני מאוד דעתנית ורוצה להחליט לבד. כל יום יש איזה מאה החלטות לקבל, ואני אמא מחליטות עם מי אני רוצה לעבוד, ואז זה עובר לאבא שהוא עורך דין".

יורם: "בסוף אלין מחליטה לאחר שאנחנו מציגים לה את כל התמונה".

מתוך האינסטרגם- אלין כהן

זה לא מבאס כל הזמן לעבוד?
"התחביבים שלי הפכו למקצועות שלי. כיף לעשות את מה שאני אוהבת, והפרסום זה בונוס. אני מודה על כל רגע של בקשה לסלפי, גם אם זה קשה לפעמים. אני בחרתי בזה".

איך את מפנקת את עצמך?
"אני אוהבת לפנק את המשפחה שלי. אני מפנקת את האחים שלי. אני תומכת בהם כלכלית, מביאה להם כסף, בגדים וטלפונים. אני לא ילדה שאוהבת להסתובב בקניון ולעשות שופינג. קניתי לאמא שלי ולי תיקים של ג'וצי, כשהיינו באיטליה".

למה ג'וצי?
"זה היה חלום רחוק. החלטתי שאני רוצה לפנק אותה ואותי".

"זה אלפי יורו לתיק", מוסיף האבא יורם, ואז כהן הפיקחית קולטת שאולי נעשתה כאן טעות יחצ"נית. "את יכולה אולי להוריד את זה שקניתי תיק גוצ'י?", היא מבקשת, אבל אני מסבירה לה שאני רוצה את האמת, גם אם האמת היא תיק במחיר שערורייתי.

למרות התמונות של כהן באינסטגרם, שכוללות גם פוזות פתייניות וסקסיות, או אוברול עם שסע נועז עד המותניים ועקבים, כהן היא עדיין ילדה שישנה בלילה עם הדובי שלה. במקרה שלה, לא מדובר בסתם דובי אלא בדובי פרוותי לבן באורך שני מטר, שנמצא איתה קבוע במיטה ואותו קיבלה ממעריצה.

עם כל הכבוד לדובי, מה לגבי בנים?
"לא. לא ולא", היא עונה בנחרצות. "זה לא הגיל המתאים מבחינתי. מה יעזור לי אם יהיה לי חבר? אני מעדיפה לעשות דברים שאני אוהבת. כשאגיע לגיל 18, זה יהיה מתאים".

כהן גם קשורה מאוד למשפחתה. "כל יום שישי אני עם המשפחה שלי, והמשפחה שלנו מסורתית. אני מדליקה נרות ועוזרת לאמא לאפות חלות. ילדות בגילי מתפזרות ורוצות לצאת לגני שעשועים בלילה, אבל אני מראה את הקשר שלי עם ההורים והמשפחה, שהוא מאוד עמוק".

למרות היותה ביוטי־בלוגרית, כהן רואה את עצמה גם כמודל חינוכי. חשוב לה להדגיש שהיא לא רק מתעניינת בהצללות וסמקים. "אני לא רק מראה איפור אלא גם מעבירה מסרים חברתיים", היא אומרת. "למשל, העליתי סרטון 'איך להרזות בלי להרעיב את עצמך', על החרם והתאונה שעברתי. אני מראה את עצמי באמת. אני לא מתביישת להיות בלי איפור. ילדים מתחברים אליי לא רק בגלל האיפור".

החיים לא רק תותים

למרות ההצלחה המזהרת, שמפתיעה במיוחד לאור גילה הצעיר (בסוף אוגוסט ימלאו לה 16), לא הכל ורוד-גלוס בממלכת כהן. כהן עברה גם חוויות קשות בחיים, ביניהן חרם כיתתי ופגיעת ראש ממנה היא סובלת עד היום.

בגיל שמונה היא עברה תאונה, כשנפלה מהאופניים וראשה נחבט קשות. היא סבלה מדימום במוח והייתה בין חיים למוות. עשו לה 24 תפרים בראש ועד היום יש לה צלקת. היא עברה שיקום שנמשך שלוש שנים, כולל שלושה חודשי אשפוז בבית חולים.

הפגיעה התבטאה, בין השאר, בכך שהיא שכחה מיומנויות בסיסיות כמו קריאה וכתיבה ונאלצה ללמוד לתפקד מחדש. עד היום היא סובלת מסיבוכים, שכוללים בעיות זיכרון וכאבי ראש, שבגללם היא לוקחת בקביעות משככי כאבים. מדי פעם היא נאלצת להתאשפז בבית החולים, כאשר השנה התאשפזה פעמיים למשך שבוע בכל פעם.

"אני סובלת גם כיום מבעיות זיכרון", היא אומרת. "בגלל זה קשה לי ללמוד למבחנים. אין טעם שאלמד כמה ימים לפני המבחן, כי אז אני לא זוכרת. אני לומדת רק ביום המבחן".

כהן מתייחסת בסרטונים לתאונה שעברה. "חשפתי את הסיפור שלי כדי להעלות את המודעות לחבישת קסדה, כי לא הייתה לי קסדה בזמן התאונה. להיות מפורסמת זה לא להיות מושלמת, ואני עוברת גם קשיים".

קושי אחר שהיא חוותה היה של חרם כיתתי ממושך בכיתות ח' ו־ט'. היא העלתה סרטון בנושא לפני שבועיים, אשר זכה כבר ל-140 אלף צפיות.

החרם עליה החל לאחר הופעתה ב"הבנים והבנות". "החברות הכי טובות שלי עשו עליי חרם. הייתי ילדה בודדה. אף אחד לא אמר לי שלום בכיתה ולא התקשר אליי. לא הזמינו אותי למפגשים של הכיתה, לסרטים ומסיבות. הייתי אז לבד. אין לי ספק שזה קרה בגלל שהתפרסמתי. החברות שלי לא פרגנו לי אחרי שהתחלתי להצליח. מאוד התאכזבתי מהן אבל למדתי מזה, וזה הוביל אותי להיות חזקה יותר. התאכזבתי גם ממשרד החינוך ומהנהלת בית הספר, שהתעלמו ממני".

למה החלטת לעשות סרטון על החרם?
"ציינתי את החרם שעשו עליי בסרטון בשם '50 עובדות עליי'. הופצצתי בתגובות, והחלטתי לפרסם את הסיפור כדי לעזור לילדים ולהראות להם שיש דרך לשנות את המצב ולהתמודד. אני רוצה להעביר מסר של לא לפחד מהתחלות קשות ומשינויים".

ביום "זכויות הילד" כהן אף הגיעה לכנסת, שם דיברה על החרם שעברה. כיום כהן לומדת בתיכון גימנסיה בחדרה. היא קפצה מכיתה ט' בבית הספר הקודם היישר לכיתה י' בתיכון החדש, לאחר שעברה את המבחנים הנדרשים. כיום היא עולה לכיתה י"א ואמורה לסיים את י"ב בגיל 16.

ואיך את כיום מבחינה חברתית בבית הספר?
"יש לי חברות עכשיו מבית הספר, אבל אני מאוד עסוקה בכל מה שאני עושה. אני מעדיפה לערוך את הסרטים שלי. חוץ מזה אמא שלי היא החברה הכי טובה שלי".

נאמנה לעצמי

ב-26-28 בחודש זה, כהן תשתתף בפסטיבל כוכבי הרשת PlayCon  שמתקיים במרכז הירידים בתל אביב, לראשונה בישראל. כהן, יחד עם עוד כוכבי רשת כמו נועה פילטר, ליגל רז, שוגר זאזא ושחר סויקס, תערוך מפגשי מעריצים ותדבר על איפור, טיפוח ועוד.

אבל השלב הבא באימפריה של כהן הגיע ביום חמישי שעבר, עם מכירת המוצר הראשון בחברת האיפור שהיא הקימה, שנקראת, לא ממש במפתיע, ALINE COHEN. מימון החברה נעשה ברובו באמצעות הכספים שהיא הרוויחה עד היום. בינתיים היא מוכרת חמישה גווני ליפסטיקים, במחיר 89 שקל. האודם נמכר אך ורק ברשת, באתר של כהן או באתר גילטי. תוך שתי דקות מעליית המוצר לאתר שלה, האתר קרס מרוב כניסות. 5,0000 בנות מזל רכשו את המוצר תוך יום, והותירו רק ליפסטיקים בודדים במלאי.

כל גוון אודם זכה לשם אחר של קרובות משפחתה, כמו אימה, הסבתות ובת הדודה לורן. יש גם אודם אדום-אש על שמה של כהן, אשר מזוהה איתה בצילומים שהיא עושה. ויש גם אודם ניוד-ורוד בשם: "מיי מאי", על שם מאי גורפינקל ז"ל, נערה בת 15, חולת סרטן, איתה כהן התחברה לפני כשנה וחצי, ואשר נפטרה השבוע.

"מאי הייתה ילדה מהממת. מאוד התחברנו. הכרתי אותה כשהיא החלימה מהסרטן, אבל הסרטן חזר, בפעם השלישית. זה היה סיפור אהבה בינינו. היינו בקשר יומיומי. היא בחרה את צבע האודם על שמה, וזה האודם הכי נמכר".

מירי: "לפני שמאי הורדמה היא ביקשה לראות את אלין. הגענו לבית החולים ביום ראשון, ואלין החזיקה לה את היד ואמרה לה שהכל יהיה בסדר כדי לעודד אותה, למרות שהיא ידעה שזה לא המצב. בביקור הקודם שלה אצל מאי, שלושה ימים לפני שהיא נפטרה, אלין צילמה אותה כשהיא נותנת לה את האודם שיצרה על שמה. מאי מאוד התרגשה, ואלין צילמה אותה מורחת את האודם. מאי אמרה לה תודה על מה שהיא עשתה ושהיא אוהבת אותה. "עוד לפני מותה של מאי, אלין החליטה שחלק מהרווחים של הליפסטיק מאי מיי יוקדשו לטובת הקמת עמותה למען ילדים חולי סרטן. היא סיפרה על כך למאי שלושה ימים לפני מותה, ומאי התרגשה ושמחה על כך מאוד". 

אלין, איך יצרת את האודמים?
"רציתי תוצרת כחול לבן. ביקרתי במפעל בארץ שמייצר קוסמטיקה, ובחרתי בפורמולה של ליפסטיק, שהכנסתי בה שינויים. ישבתי עם הכימאי והוספתי שמנים לליפסטיק ובחרתי את הצבעים. עבדתי שנה על המוצרים".

למה המוצרים נמכרים רק ברשת?
"היה לי חשוב שהמכירות יהיו אונליין. הייתה הצעה מרשת פארם ל-240 נקודות מכירה, אבל לא רציתי. אמרתי להם שאני לא פנינה רוזנבלום. אני לא רוצה שהמוצרים שלי יהיו בכל מקום. אני לא רוצה להיות המונית. אני כל היום ברשת. הדור שלי נמצא ברשת וקונה ברשת. לא רציתי להיות עוד מוצר על המדף. חשוב לי להישאר נאמנה עצמי, לא לעשות הכל כדי למכור".

האודם, מבחינתה, זה רק ההתחלה. היא מתכננת להשקיע את הכספים שהרוויחה בפיתוח עוד מוצרי איפור. במקביל היא מתחילה כעת ללמוד משחק בשיעורים פרטיים.

מה המטרות שלך?
"אני רוצה להמשיך להתפתח עם החברה והאיפור. אולי אני אלמד משפטים ואהיה עורכת דין. יש לי חלום גם לפתוח סטודיו לריקוד".

הופתעת מההצלחה שלך?
"היה לי ברור שאצליח אם אשקיע, אבל לא חשבתי שאתפרסם ואצליח ברמה כזו. לא ציפיתי שיאהבו אותי ואהיה דמות להערצה".