בסוף השבוע האחרון נפתחה התערוכה הרטרוספקטיבית "שמואל רעיוני: צייר ישראלי" בגלריה העירונית כפר סבא הכוללת שבעים עבודות מתקופות שונות ביצירתו של האמן, שהלך לעולמו ב-1995. רעיוני, צייר רב יכולת ועתיר סגנונות, היה חבר בקבוצת "אופקים חדשים" לצד אמנים מכוננים נוספים בתולדות האמנות הישראלית, בהם יוסף זריצקי, מייסד ומנהיג הקבוצה, יחזקאל שטרייכמן, אביגדור סטמצקי, צבי מאירוביץ ואחרים.

מתוך התערוכה, שמואל רעיוני. צילום: רן ארדה

שנות חייו של רעיוני עברו עליו בעיקר בישראל והוא למד בבצלאל. בשנות ה-40 וה-50 של המאה העשרים נסע גם להשתלמויות בפריז, משאת נפשם של אמנים ישראלים באותה תקופה. במאמר המתפרסם בקטלוג התערוכה, עוקבת בתיה דונר אחר דרכו האמנותית. היא מציינת שזו איננה ליניארית,  וכי סגנונו "התנייד בין הפיגורטיבי למופשט, בין האקספרסיבי לרציונלי, בריבוי טכניקות וסגנונות הבעה" – ומצביעה על כך שבדומה לבני דורו בארץ הושפע רעיוני משפת הציור של פבלו פיקאסו, ז'ורז' בראק וז'ורז' רוּאוֹ.  

רעיוני החל להשתתף בתערוכות של קבוצת "אופקים חדשים" ב-1952, בהזמנת זריצקי, ויחד עם חבריה התקדם לעבר ציור מופשט במשך ארבע-עשרה שנות קיומה. בתקנון האגודה, שנוסח ב-1950, נקבע כי מטרתה היא "טיפוח אמנות פלסטית מקורית תוך הקפדה על רמה גבוהה והזדהות עם אמנות זמננו הנושאת את רעיון הקדמה". רבים מהנושאים שהעסיקו קבוצה זו, כגון מקומיות לעומת אוניברסליות, ממשיכים להעסיק את הביטוי האמנותי בארץ גם בימינו.

מתוך התערוכה, שמואל רעיוני. צילום: רן ארדה

בשנות ה-50 היה רעיוני אחד מחברי הקבוצה הראשונה שנענתה לקריאתו של מרסל ינקו, הוגה ומייסד כפר האמנים "עין הוד". בשנות ה-60 עבר להתגורר בכפר, ושם נשאר עד יום מותו. 

תערוכתו של רעיוני נאצרה מתוך אוסף משפחת האמן ומאוספים פרטיים והיא מוצגת בגלריה העירונית כפר סבא. שעות פתיחה: א'–ה'  20:00-9:00, יום ו' 12:00-9:00.