הדמייה של הפינוי בינוי בכפר סבא (צילום: קיקה ברא"ז אדריכלים- קיקה בראז וטל קאופמן)

על פי התוכנית שאושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית בספטבר 2017 בנוגע לשכונת תקומה הוותיקה השוכנת על רחוב ויצמן, ייבנו במסגרת פרויקט פינוי בינוי תאי שטח למגורים הכוללים 14 מבנים בני 30-10 קומות ובהם 1,068 יחידות דיור.

לפני כחודש החליטה עיריית הרצליה על הקפאת קידומם של פרויקטים של פינוי-פינוי ותמ"א 38 במרכז העיר, בין היתר אף משיכה העירייה את תוכנית המתאר של העיר על מנת להגיש אותה מחדש במתכונת שתשתף את הציבור ותבחן טוב יותר את המשך פיתוח העיר.

בהמשך לכך, טוען המועמד לראשות העיר, עו"ד יובל לוי, כי על עיריית כפר סבא לפעול באופן דומה. "אין היתכנות ריאלית לפרויקט פינוי בינוי בשכונת תקומה ובשכונת אלי כהן השוכנים על רחוב ויצמן, לפני שיסדירו את עניין התחבורה", טוען לוי.

"כבר היום רחוב ויצמן פקוק לגמרי, ואין פתרון באופק, אם נוסיף  למצב עוד 5,000 יחידות דיור, הרי ברור שזה לא יתכן. צר לי מאוד על התושבים שהונו על ידי העירייה, ולא בפעם הראשונה, בנוגע לתוכנית זו. כשלא יהיו קונים היזמים יברחו וישאירו את הדיירים ללא שום מענה".

"אנחנו מתריעים על כך כבר שנים", מוסיף לוי. העירייה לא תוכל להתחבא מאחורי סיסמאות. מנהיגות טובה צריכה לבוא ולומר לתושבים ולדיירים: 'בואו נעשה את זה נכון, באופן כזה שלא תצטרכו לעמוד שעות בפקקים'. מחובתנו כנבחרי ציבור לדאוג לתושבים לדיור הולם, אבל צריך לשקול איך מבצעים זאת.  לא בונים בניינים ואחר כך חושבים איפה לסלול כביש כדי שיוכלו לצאת ממנו. חבל שזקוקים למומחים כדי להבין את הדבר הפשוט הזה". 

בתגובה לטענותיו של לוי, מגיבה עיריית כפר סבא כי "מדובר בטענות שאינן נכונות ושנועדו לתפוס כותרות ערב הבחירות. עיריית כפר סבא, המחויבת לקידום הליכי התחדשות עירונית, תמשיך לפעול לקידום הפרויקטים המשמעותיים לעיר.

"תכנית ההתחדשות העירונית תקומה, מקודמת מזה מספר שנים ואושרה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה כבר ב- 2014 ובוועדה המחוזית ב- 2017", מוסיפה העירייה. "זאת לאחר שנבחנה גם על ידי מהנדסי תחבורה".

עוד מוסיפה העירייה כי "יש לציין כי התכנית כוללת נספח תחבורתי, המפרט אל כלל ההיבטים תחבורתיים והשיפורים העתידיים בשכונה, המתייחסים לפיתוח מערכת תחבורה בת קיימא במרכז העיר, בדומה לערים מובילות אחרות בארץ ובעולם. כמו כן, השכונה ממוקמת בצמידות לדופן ציר ראשי בו עוברת מערכת תחבורה עתירת נוסעים כמו גם לסמיכות השכונה לתחנת הרכבת נורדאו. צר לנו שיש מי שעוסק בזריית חול בעיניי התושבים גם בנושאים אלה, שכה חשובים לעתידה של העיר".

בניגוד לטענות העירייה, מהנדסי תחבורה ומהנדסי בניין עיר מסבירים כי "העומס על רחוב ויצמן בתוספת של כ-5,000 כלי רכב נוספים על רחוב ויצמן, שכידוע הינו העורק התחבורתי הראשי של כפר סבא, יהיה בלתי נסבל ובלתי אפשרי. לתוכנית זו יתווסף נספח מיוחד על פי דרישת הוועדה המחוזית, לפיו יידרשו לתת מענה לבעיות התחבורה הקיימות בעורק זה, כמו גם למענה תחבורה ציבורית. רק בשבוע שעבר החליטה הוועדה המחוזית בירושלים החלטה כזו באשר לתוכניות שאושרו זה מכבר בירושלים רבתי".

עוד מוסיפים המהנדסים כי "להערכתנו, הדיירים המקווים להיכנס לדירותיהם החדשות ימתינו לתוכנית שתתן להם מענה הולם גם בעניין תחבורה. נכון להיום, רק טייסי מסוקים יוכלו לגור בשכונת תקומה באם לא ייפתרו בעיות התחבורה ברחוב ויצמן. כמובן שאף קונה סביר לא ירכוש דירה במקרה כזה. אומנם היזמים מקווים שזה לא יקרה, אך זו אשליה".